Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011

Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΝΑΥΑΓΙΟΥ

ΒΡΗΚΑΝ 200 ΤΟΝΟΥΣ ΑΣΗΜΙ ΣΤΟΝ ΒΥΘΟ
ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΕΛΑΒΕ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΦΟΡΤΙΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΥ ΠΛΟΙΟΥ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΑΤΑΣΑ ΜΠΑΣΤΕΑ

Το μεγαλύτερο φορτίο πολύτιμου μετάλλου που βρέθηκε ποτέ στη θάλασσα ανακαλύφθηκε στο ναυάγιο ενός βρετανικού φορτηγού πλοίου, το οποίο βυθίστηκε από γερμανικό υποβρύχιο κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στον Βόρειο Ατλαντικό. Πρόκειται για 200 τόνους ασήμι -η σημερινή αξία του οποίου εκτιμάται περίπου στα 170 εκατομμύρια ευρώ- που βρέθηκαν από την αμερικανική εταιρεία αρχαιολογίας και ανέλκυσης ναυαγίων Odyssey Marine Exploration σε βάθος 4.700 μέτρων. Το ασήμι βρέθηκε στο ναυάγιο του πλοίου GAIRSOPPA, το οποίο με το ξέσπασμα του πολέμου εκτελούσε δρομολόγια για το βρετανικό εμπορικό ναυτικό. Τον Φεβρουάριο του 1941 το ατμόπλοιο φορτωμένο εμπορεύματα, μεταξύ των οποίων σίδηρο, τσάι και το ασήμι, που ήταν σε ράβδους και νομίσματα, βυθίστηκε από τορπίλη γερμανικού υποβρυχίου ενώ είχε πέσει σε κακοκαιρία, αποκόπηκε από το κονβόι με το οποίο κινούνταν και προσπάθησε να προσαράξει στην Ιρλανδία. Μόνο ένα μέλος του 85μελούς πληρώματος, ο Ρίτσαρντ Αϊρες, κατάφερε να φθάσει ζωντανός στη στεριά έπειτα από 13 ημέρες στη θάλασσα.
Το GAIRSOPPA μετέφερε 200 τόνους ασήμι για τις ανάγκες της χρηματοδότησης του πολέμου από την Καλκούτα της Ινδίας στο Λίβερπουλ, μέσω του Φριτάουν της Σιέρα Λεόνε. Το ναυάγιο του πλοίου εντοπίστηκε σε βάθος 4.700 μέτρων κοντά στις ακτές της Ιρλανδίας σε κατακόρυφη θέση, με τα αμπάρια απασφαλισμένα. Η εταιρεία Odyssey χρησιμοποίησε ένα υποβρύχιο σόναρ που είναι σχεδιασμένο σαν ψάρι -δηλαδή με πτερύγια- και αφού εντόπισε το ναυάγιο έστειλε ρομποτικά υποβρύχια για να μεταδώσουν τις εικόνες. Το βίντεο έδειξε τα μπαούλα που περιείχαν το τσάι, σημάδι ότι τα πιο βαριά φορτία από το ασήμι βρίσκονται από κάτω. «Αυτό θα μας επιτρέψει να ανελκύσουμε το φορτίο από τα ανοίγματα στο κατάστρωμα του πλοίου», δήλωσε στέλεχος της εταιρείας. Το GAIRSOPPA βρίσκεται σε τόσο μεγάλο βάθος -περίπου ένα χιλιόμετρο πιο βαθιά απ' ό,τι είχε εντοπιστεί ο ΤΙΤΑΝΙΚΟΣ- ώστε αντί για τα συνήθη χαλύβδινα καλώδια για την ανέλκυση θα χρησιμοποιηθούν καλώδια από συνθετικές ίνες.

Η ΑΝΕΛΚΥΣΗ
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η επιχείρηση ανέλκυσης του θησαυρού σχεδιάζεται να αρχίσει την άνοιξη. «Ολοκληρώσαμε την πρώτη φάση -τον εντοπισμό και την αναγνώριση του ναυαγίου-, τώρα δουλεύουμε σκληρά για να σχεδιάσουμε τη φάση της ανέλκυσης», δήλωσε ο Άντριου Κρεγκ της Odyssey Marine. Το πλοίο, που αναγνωρίστηκε από τα κοκκινόμαυρο σήμα της εταιρείας στην οποία ανήκε και την τρύπα από την τορπίλη στα πλευρά του, κινούνταν μαζί με ένα κονβόι, λόγω όμως της θαλασσοταραχής ο καπετάνιος αποφάσισε να μην κατευθυνθεί προς το Λίβερπουλ, που ήταν ο τελικός προορισμός, αλλά να στραφεί προς τις ιρλανδικές ακτές. Στον δρόμο του GAIRSOPPA βρέθηκε ένα γερμανικό υποβρύχιο το οποίο με μία μόνο τορπίλη που έριξε το βύθισε μέσα σε 20 λεπτά.


http://www.tanea.gr/kosmos/article/?aid=4660495

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου