Όσοι έχουν ασχοληθεί με την μυθολογία,
θα ενθυμούνται ότι Πλειάδες λέγονταν οι θυγατέρες του Άτλαντος, που έγιναν
φωτεινά σώματα στον ουρανό και απετέλεσαν τον αστερισμό της Πλειάδος. Ήταν επτά
τον αριθμό. Μία απ’ αυτές ήταν η Ταϋγέτη που έδωσε το όνομά της στο ξακουστό
βουνό της Λακωνίας κι από τη σύζευξή της με τον Δία γέννησε τον Λακεδαίμονα,
που με τη σειρά του έδωσε το όνομά του στο βασικό κορμό της Λακωνικής. Όσοι
πάλι έχουν ασχοληθεί με τη φιλολογία, γνωρίζουν ότι ΠΛΕΙΑΣ λεγόταν όμιλος
επτά Γάλλων ποιητών υπό τον Πιέρ Ρονσάρ, οι οποίοι κατά τον 16ο
αιώνα έθεσαν σαν στόχο τους την προάσπιση, την ανάπτυξη και τον εξωραϊσμό της
γαλλικής γλώσσας και λογοτεχνίας. Ένα οιονεί «μανιφέστο» της ΠΛΕΙΑΔΟΣ
μπορεί να θεωρηθεί το έργο που εξέδωσε ένα από τα μέλη της, ο Ιωακείμ ντυ
Μπελαί, υπό τον τίτλο Άμυνα και στολισμός της γαλλικής γλώσσας.
Μόνον, όμως, αυτοί που έχουν ασχοληθεί
με τη νεώτερη ναυτική ιστορία της Ελλάδας -και μάλιστα του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου-
γνωρίζουν την τραγωδία ενός πλοίου της ελληνικής υπηρεσίας φάρων που έφερε
αυτή την ονομασία. Το πλοίο αυτό είχε ναυπηγηθεί στην Τεργέστη το 1926, είχε
μήκος 50 μ. και είχε αποστολή να συντηρεί και να εφοδιάζει τους φάρους που
είναι εγκατεστημένοι στις αιχμηρές βραχοακτές της πατρίδος μας -που δεν είναι
λίγες- ή τους φάρους των λιμανιών μας. Μπορούσε, όμως, σε καιρό πολέμου να μεταβληθεί
σε ρυμουλκό, σε ναρκοθέτιδα και σε βοηθητικό πλοίο πολέμου. Και αυτό έγινε στη
διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.
Στη διάρκεια της γερμανικής εισβολής
το ΠΛΕΙΑΣ
συνέδεσε τη μοίρα του με το νοσοκομειακό πλοίο ΕΛΛΗΝΙΣ, το οποίο την 21η
Απριλίου 1941 είχε αποπλεύσει από την Αμφιλοχία (Καρβασαρά), μεταφέροντας 278
τραυματίες. Οι 100 από αυτούς, λόγω βαρυτάτων τραυμάτων, μεταφέρονταν επί
κλίνης. Κυβερνήτης του πλωτού νοσοκομείου ήταν ο Χαρίλαος
Ρεβίδης, πλωτάρχης, έφεδρος εκ μονίμων.
Το ΕΛΛΗΝΙΣ βρισκόταν πλέον
εν πλω, όταν στις 11 π.μ. δέχθηκε την επίθεση ενός αεροπλάνου, το οποίο έβαλε
καταιγιστικώς κατ’ αυτού με τα πολυβόλα του και με ρίψη βομβών. Η επίθεση έγινε
νότια της νησίδας Σκρόφα στον Πατραϊκό κόλπο. Ο κυβερνήτης, με οφιοειδείς
ελιγμούς, απέφυγε τις βόμβες, αλλά από τους πυροβολισμούς είχε έναν τραυματία.
Επί προσθέτως, οι κραδασμοί που προκλήθηκαν από την ρίψη των βομβών,
δημιούργησαν ρωγμές στο σκάφος που άρχιζε να «κάνει νερά». Μία λύση ήταν να
στραφεί προς το Μεσολόγγι, αλλά και εκεί άλλο γερμανικό αεροπλάνο στην περιοχή
Θολή έβαλε κατά του ρυμουλκού του φράγματος. Ούτε ήταν δυνατόν να ρίξει το πλοίο
σε κάποια αμμουδερή ακτή, διότι οι κατακεκλιμένοι τραυματίες που μετέφερε,
έπρεπε συνεχώς να βρίσκονται σε οριζόντια θέση.
Έτσι προτίμησε να αγκυροβολήσει στον
κολπίσκο της Οξειάς και άρχισε με τον ασύρματο να ζητεί αεροπορική προστασία,
που όμως, λόγω συνθηκών, ήταν δύσκολο να παρασχεθεί. Επί πλέον διαπίστωσε ότι
οι αντλίες του πλοίου δεν επαρκούσαν για την κάλυψη των διαρροών. Το νερό
ανέβαινε συνεχώς. Και τότε ο Ρεβίδης πήρε την τολμηρή απόφαση να κατευθυνθεί προς
την Πάτρα, εξαντλώντας όλες τις δυνατότητες των μηχανών και του πληρώματός του.
Σ’ εκείνη την κρίσιμη στιγμή κάνει
την εμφάνισή του το ΠΛΕΙΑΣ που έχει λάβει τα σήματα
βοηθείας. Έσπευσε προς βοήθειαν της ΕΛΛΗΝΙΔΟΣ και ο γενναίος κυβερνήτης της
Βύρων Κρυαταλλίδης με τα αντιαεροπορικά
μέσα που διέθετε απέκρουσε την επίθεση του δευτέρου αεροπλάνου. Αξίζει εδώ να
λεχθεί πως για τους Γερμανούς πιλότους έχει κατασκευασθεί ένας θρύλος περί Ιπποτών
του Αέρος. Δεν αποκλείω δείγματα ιπποτισμού, αλλ’ εδώ επρόκειτο για
επίδειξη ισχύος βαρβαρισμού. Το ΕΛΛΗΝΙΣ έφερε τα σήματα του πλωτού
νοσοκομείου.
Αλλ’ ας επανέλθουμε στην ΠΛΕΙΑΔΑ,
που έλαβε θέση έξω από το λιμάνι της Πάτρας, για να προστατευθεί το ΕΛΛΗΝΙΣ
που δεν είχε ακόμη εισπλεύσει στο λιμάνι. Ήταν 5 μ.μ., όταν προ των Πατρών
γράφτηκε μία άγνωστη για τους νεώτερους τραγωδία. Έφθασαν 27 Γιούνκερς και
ανέλαβαν αυτά να αποτελειώσουν το φονικό έργο των δύο πρώτων αεροπλάνων. Τα 7
επιτέθηκαν κατά της ΕΛΛΗΝΙΔΟΣ, η οποία επλήγη καιρίως. Μία
βόμβα έπεσε πάνω της και, πλην της εκρήξεως, μετέδωσε φωτιά σε όλα τα
διαμερίσματα του πλοίου. Συνεπεία της φωτιάς απανθρακώθηκαν 10 από τους
κατακεκλιμένους τραυματίες. Έπεσαν τρεις ακόμη βόμβες. Από την έκρηξή τους
τραυματίστηκε θανάσιμα ο πρώτος μηχανικός. Άλλοι δύο μηχανικοί τραυματίστηκαν πιο
ελαφρά.
Από τα πυρά των πυροβόλων τραυματίστηκαν
άλλα 10 άτομα, μέλη του πληρώματος ή ασθενείς. Το ΕΛΛΗΝΙΣ άρχισε να
βυθίζεται. Παρά τούτο ο κυβερνήτης κατόρθωσε να αποβιβάσει όλους τους λοιπούς
επιβαίνοντες στο σκάφος (τραυματίες, νοσηλευτικό προσωπικό και πλήρωμα), να
προσαράξει επιτυχώς στο δυτικό λιμενίσκο των Πατρών και να σώσει έτσι το
πολύτιμο υγειονομικό υλικό. Η Ελλάς, σφαδάζουσα υπό την μπότα τριών (ας μην
ξεχνάμε και την Βουλγαρία) κατακτητών, ήταν γεμάτη τραυματίες και το
υγειονομικό υλικό άρχιζε να σπανίζει.
Ακολούθως ήλθε η σειρά της ΠΛΕΙΑΔΟΣ.
Δεν είχαν περάσει πέντε λεπτά από την αγκυροβόλησή της μπροστά στο λιμάνι και
σήμανε συναγερμός. Τα 27 Γιούνκερς στράφηκαν εναντίον της. Δόθηκε αμέσως
εντολή για απόπλου και για τροφοδοσία των πυροβόλων. Με επιδέξιους χειρισμούς
ο Κρυσταλλίδης κατόρθωνε να ξεφεύγει από την πτώση των βομβών και από την
χάλαζα των βλημάτων. Αλλά όχι για πολύ. Δύο ναύτες του σκοτώθηκαν, ενώ οι
λοιποί είχαν πλέον τραυματισθεί. Κι ο ίδιος βαρύτατα λαβωμένος, έπεσε πάνω
στη γέφυρα Τη διακυβέρνηση του σκάφους ανέλαβε ένας έφεδρος σημαιοφόρος, ο Β. Ανατσίτος, που προερχόταν από το
εμπορικό ναυτικό. Οι λιμενικές υπηρεσίες των Πατρών δεν μπορούσαν να του
προσφέρουν καμία βοήθεια. Η διαταγή που έλαβε ήταν να πλεύσει προς την απέναντι
ακτή, μεταξύ Κρυονερίου και Ναυπάκτου, «διότι τίποτε πλέον δεν ηδύνατο να
σταθή εις Πάτρας». Πράγματι, το ΠΛΕΙΑΣ κατόρθωσε να ξεφύγει και να
φθάσει στο Κρυονέρι. Οι τραυματίες αποβιβάστηκαν και έγινε η νενομισμένη ταφή
των νεκρών.
Για να προστατευθεί καλύτερα
ανεχώρησε πάραυτα από τη συνεχώς βαλλόμενη περιοχή, κατευθύνθηκε προς το Ιόνιο
και αγκυροβόλησε στις 6 π.μ. της 22ας Απριλίου στον ασφαλή όρμο της Βασιλικής
της Λευκάδος. Για λόγους προνοίας, παρ’ ότι έριξε άγκυρες, βρισκόταν συνεχώς
«υπ’ ατμόν». Την επομένη, 23 Απριλίου, η εκεί παρουσία του έγινε αντιληπτή από
τα γερμανικά αεροπλάνα. Ήταν 7 το πρωί, όταν 13 Γιούνκερς εξαπέλυσαν νέα
επίθεση. Οι βόμβες προκάλεσαν έναν ισχυρό κραδασμό στους λέβητες του πλοίου
που άρχισε να «παίρνει κλίση». Τη χαριστική βολή έδωσαν στις 25 Απριλίου δύο
Γιούνκερς. Χωρίς αντίσταση το ΠΛΕΙΑΣ παραδόθηκε στα πυρά τους και
στις 4:50 βυθίστηκε. Τρεις ημέρες ενωρίτερα (22 Απριλίου) είχε υποκύψει στα
τραύματά του και ο γενναίος κυβερνήτης του, υποπλοίαρχος σε ειδική μονιμότητα,
Βύρων Κρυσταλλίδης.
Νομίζω ότι η πόλη των Πατρών, μέσα
στο πλήθος των εκδηλώσεών της (πολιτιστικών, θρησκευτικών, καρναβαλικών) πρέπει
να τιμήσει με ιδιαίτερη εκδήλωση και με ένα «δημόσιο σήμα» τούτο το άγνωστο
σχεδόν γεγονός. Ας τιμώνται και οι νεκροί σε τούτον τον νεκρό ηθικά τόπο, για
να δούμε κάποτε ανάσταση...
Λαύριο, 15 Αύγουστου 2006
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου