Κυριακή 11 Αυγούστου 2013

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ «ΓΚΑΦΕΣ»: ΠΕΤΟΥΣΑΝ BOEING ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΟΙΑ;



Ουδείς αλάνθαστος. Ακόμη και οι πιο ακριβοπληρωμένοι σκηνοθέτες, οι στρατιές βοηθών στα γυρίσματα του Hollywood και οι μοντέρ με το πιο έμπειρο μάτι μπορούν να ξεχαστούν από μια μύγα που πετάει, από το κινητό τους που χτυπάει ή από την σκέψη ενός λαχταριστού burger με διπλοτηγανισμένες πατάτες και να μην παρατηρήσουν αυτό που δυστυχώς γι’ αυτούς υποπίπτει τελικά στην προσοχή των πιο παρατηρητικών θεατών.
Κλασικά τέτοια κινηματογραφικά λάθη, τα λεγόμενα «movie goofs» είναι τα μικρόφωνα και οι σκιές του συνεργείου που φαίνονται στο κάδρο ή τα τσιγάρα που μαγικά αυξομειώνονται με την εναλλαγή των πλάνων και καταστρέφουν το λεγόμενο «ρακόρ». Εκτός από αυτά τα «ταπεινά» πταίσματα όμως υπάρχουν και πιο χοντρά ατοπήματα: Τι δουλειά έχει ένας «τουρίστας» στο κατάστρωμα ενός πειρατικού πλοίου; Πώς γίνεται να φοράς παπούτσια Nike στην Gondor και ρολόι Rolex στην αρχαία Ρώμη; Ανακαλύψτε μαζί μας τις μεγαλύτερες «μικρές» γκάφες της έβδομης τέχνης, οι οποίες χωρίς να μειώνουν την τελική αξία μιας ταινίας, σίγουρα μας προσφέρουν μία επιπλέον νότα… ψυχαγωγίας.

Η ΠΤΗΣΗ ΙΘΑΚΗ-ΤΡΟΙΑ ΑΝΑΧΩΡΕΙ
Ήταν τελικά τόσο ανεπτυγμένος ο πολιτισμός της Μεσογείου στα ομηρικά χρόνια που οι στρατιές των Αχαιών κατέφθαναν στην Τροία με πτήσεις τσάρτερ; Από την πρώτη στιγμή της προβολής της ταινίας ΤΡΟΙΑ, το διαδίκτυο πλημμύρισε με το στιγμιότυπο του Brad Pitt ως Αχιλλέα, πάντα ετοιμοπόλεμου στο πεδίο της μάχης, ενώ από πάνω του περνά ένα Boeing 747. Και έκτοτε, οι σινεφίλ ερίζουν για την υπόθεση Δούρειο Αεροπλάνο. Πρόκειται για τραγικό λάθος που δεν κόπηκε στο μοντάζ ή για ένα τρικ του Photoshop για να «κοροϊδέψει» η ηλεκτρονική κοινότητα την ταινία;
Όποια κι αν είναι η απάντηση, το ενσταντανέ παραμένει διασκεδαστικό, ενώ τα λάθη της ΤΡΟΙΑΣ δεν σταματούν εκεί. Μεταξύ άλλων, σύγχρονες ομπρέλες, κεραμικά σκεύη και όπλα της κλασικής εποχής, το σημάδι του εμβολίου στο μπράτσο του Brad Pitt και μεσαιωνικοί πέλεκεις κάνουν την εμφάνισή τους στην οθόνη, φανερώνοντας την προχειρότητα με την οποία προσεγγίστηκε από την συγκεκριμένη παραγωγή η εποχή του Τροϊκού πολέμου.

ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΟΥ ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ… ΜΠΑΖΕΙ
Το «αβύθιστο πλοίο» ετοιμάζεται να κάνει γκελ στα παγόβουνα του Ατλαντικού. Είναι Απρίλιος του 1912. Η Kate Winslet έχει «ξενερώσει» με τους κομπασμούς του κατασκευαστή του Τιτανικού και τον βάζει στην θέση του, αναλύοντας την θεωρία του Φρόυντ για την ανδρική εμμονή με το μέγεθος. Οι μισοί στο πολυτελές αμπάρι γελούν, οι άλλοι μισοί δαγκώνονται από ντροπή, ενώ οι φροϋδικοί fans σαστίζουν για άλλο λόγο: Ο Φρόυντ έκανε λόγο για αυτή την θεωρία του πολύ αργότερα, προς το 1920.
Την ίδια προφητική ιδιότητα να θαυμάζει έργα που δεν έχουν ακόμη δημιουργηθεί επιδεικνύει η Rose, όταν αναφέρει πως ένας από τους αγαπημένους της πίνακες είναι οι «Νύμφες» του Μονέ, έργο που φιλοτεχνήθηκε… τρία χρόνια μετά. Λίγο μετά, η ίδια ηρωίδα εμφανίζεται με βαμμένα με ακρυλική βαφή νύχια καθώς γράφει ένα σημείωμα.

ΡΟΛΟΓΙΑ, ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΥΦΙΑ ΣΕ ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΠΟΧΗΣ
Πώς ήξεραν οι είλωτες τι ώρα είναι; Προτού σπεύσετε να επικαλεστείτε την παρατήρηση του ήλιου και την θέση των άστρων, η κινηματογραφική βιομηχανία προτείνει την δική της εκδοχή. Ο Kirk Douglas ερμηνεύει τον Σπάρτακο, ο οποίος φορά περήφανα ένα ρολόι Rolex, ενώ οι κομπάρσοι φορούν επίσης ρολόγια χειρός και στο βάθος ένα φορτηγάκι κάνει την εμφάνισή του στους λόφους-σκηνικό μιας σκηνής μάχης.
Ο Captain Jack Sparrow από την άλλη, οδηγεί το Μαύρο Μαργαριτάρι με την κλασική πειρατική του αμφίεση και μία εξτρά… αθλητική πινελιά. Στην φωτογραφία μπορείτε να διακρίνετε την ετικέτα της Adidas κάτω από το καπέλο του Πειρατή της Καραϊβικής, ενώ για άλλη μία φορά οι «ειδικοί» ερίζουν για την αυθεντικότητα του στιγμιότυπου, για το οποίο εν τέλει διαπιστώθηκε πως όντως είναι προϊόν επεξεργασίας.
Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για τον ΜΟΝΟΜΑΧΟ όμως, ο οποίος με την μορφή του Ράσελ Κρόου μάχεται στην αρένα του Κολοσσαίου, ενώ στην άμαξα δίπλα του φαίνεται καθαρά ένας άνδρας που φορά… τρακτερωτά μποτάκια. Παράλληλα, η ίδια άμαξα στρέφεται προς την κάμερα, για να διαπιστώσουμε πως πίσω της κρύβεται μία φιάλη καύσιμου αερίου, ελαφρώς… προχωρημένη για τα ιππήλατα δεδομένα της ρωμαϊκής εποχής.
Από τα αναχρονιστικά λάθη δεν ξέφυγε ούτε το αριστούργημα του Κόπολα, ο ΝΟΝΟΣ, στο πρώτο μέρος του οποίου βλέπουμε στο εξωτερικό του σπιτιού του μαφιόζου Clemenza ένα… κλιματιστικό. Επίσης, στο AVIATOR του Martin Scorsese βλέπουμε τον «ιπτάμενο κροίσο» Leonardo diCaprio στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα να επισκέπτεται τους νιπτήρες μιας δημόσιας τουαλέτας και να χρησιμοποιεί υγρό σαπούνι. Κανένα πρόβλημα δεν θα υπήρχε, αν το υγρό σαπούνι δεν είχε ανακαλυφθεί στην πραγματικότητα πολλές δεκαετίες μετά.

ΜΑ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ;
- …να ακούγονται εκρήξεις στο διάστημα; Είναι μόνο μία από τις επιστημονικές απορίες που γεννώνται κατά την διάρκεια της θέασης του επικού ΑΡΜΑΓΕΔΔΩΝ με τον Bruce Willis να σβήνει φωτιές εκεί που αυτές δεν μπορούν καν να υπάρξουν, αφού στο διάστημα δεν υπάρχει οξυγόνο, άρα ούτε και φλόγες.
- …ένα καπέλο να επιστρέφει στην θέση του τρεις φορές; Γίνεται όταν αναλαμβάνει δράση ο Matt Damon στο BOURNE IDENTITY. Στην σκηνή ο ήρωας επιτίθεται σε έναν φρουρό, του οποίου το καπέλο πέφτει. Μισό δευτερόλεπτο και δυο-τρεις καρπαζιές μετά, το καπέλο επιστρέφει μαγικά στο κεφάλι, για να ξαναπέσει, ενώ η άνοδος και η πτώση επαναλαμβάνεται και τρίτη φορά στο επόμενο πλάνο που απεικονίζει τον φρουρό-λερναία ύδρα.
- …να κάνεις τουρισμό με το Μαύρο Μαργαριτάρι; Είτε βρίσκεσαι στην ρεπλίκα των Πειρατών στην Disneyland, είτε είσαι κάποιος από το συνεργείο της ταινίας και ξέχασες να εγκαταλείψεις το κατάστρωμα όσο η κάμερα συνέχιζε να τραβάει. Όπως ο κύριος που ατενίζει την θάλασσα φορώντας ψάθινο καπέλο και γυαλιά ηλίου, ενώ όλοι οι υπόλοιποι συνεχίζουν κανονικά να ερμηνεύουν τους πειρατικούς τους ρόλους.
- …να «μαρσάρεις» έξω από το σπίτι του βιβλικού Ιούδα; Κι όμως, στο πολυβραβευμένο έπος BEN HUR και ενώ βρισκόμαστε στην αυλή του Ιούδα, στο βάθος ακούγεται η κίνηση από μηχανές και αυτοκίνητα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου